الفصل الثاني
الجزء السادس
حست سارة باشعه الشمس على عنيها...لفت على الجهة الثانيه ..وادت ظهرها للشباك..... بس خلاص النوم راح وقلقت وماعرفتش تنام تاني ..فتحت عنيها .... استوعبت سارة وقالت دي مش اوضتي انا فين ؟؟؟ .... وشافت عبدالعزيز وهو نايم جمبها.. اتقلب ولف على الجهة التانية ...شافت وشه... كان نايم بهدوء..... وكانه طفل مش جوزها... مش شايل من هموم الدنيا اي حاجة.... قعدت وفضلت تتـأمل في ملامح وشه الجميلة... دي فرصتها انها تشوفه براحتها من غير ما يحس .......
فجاه كشر ...شكله بيحلم ... ياترى ايه اللي بيفكر فيه...
الانسان دة عبارة عن مجموعه من الاسرار..... افتكرت ايه اللي حصل انبارح.... وازاي هو اتصرف معها... وحنانه الغير متوقع ... ابتسمت وقامت من السرير ...راحت عليهم نومه ...والساعه كانت 11 الظهر.... بس ليهم حق انهم يناموا لغاية دلوقتي ..... دة بقالهم يومين ما نموش .. وكمان سارة ما خلتش عبدالعزيز ينام الا على الساعة 2 ونص..... وهي ما نمتش الا على وش الفجر .... قامت واتصلت بالريسبشن ... وطلبت قهوه لشخصين وفطاير.... وراحت للحمام.....
......
عبدالعزيز فتح عنيه ... وعلى طول لف جهة سارة ...ومالقاهاش جمبه ... ياترى هي راحت فين .. وبص للساعة اللي في ايديه ولقاها الساعة 11 ونص الظهر ...يووه تاخرت قوي في النوم .... هو عادة بيصحى من الساعه 7 ..وصلاة الفجر فاتته كمان .... وبسرعه قام يتوضى ويصلى....وبعد ما لبس وجهز .... طلع للصاله وشاف سارة قاعدة وتقلب بقنوات التلفزيون .... اول ما دخل بصتله..
سارا مبتسمه وهي مكسوفة: صباح الخير..
عبدالعزيز لما شافها ابتسامت ما قدرش يقاوم وردلها الابتسامة ...
عبدالعزيز: صباح ايه بس ... ماشي يا ستي ولا يهمك صباح النور.... انتي صحيتي امتى؟؟
سارا: تقريبا من نص ساعة كدة ..
عبدالعزيز: وليه ما صحتنيش .... انا ما كنتش اتوقع اني تعبان للدرجة دي ... انا انبارح حطيت راسي على المخدة ما حسيتش بنفس الا دلوقتي ...
وقعد على الكنبة بكل قوته... والباب خبط وهما قاعدين....
عبدالعزيز وهو مستغرب: مين اللي بيخبط علينا دلوقتي ...
سارا وهي مكسوفة ومحرجة : انا اتصلت بالريسبشن وطلبت منهم قهوه وفطاير ... عادي يعني ؟؟
عبدالعزيز: طبعا عادي ...كويس انك عملتي كدة ..لاني مصدع جدا وكان نفسي في قهوة...
وقام فتح الباب واخذ من الراجل العربيه الي فيها القهوه والفطاير......واداه البقشيش...... وقفل الباب وراه...
وقعدوا يشربوا القهوه وياكلوا الفطاير ....وهم ساكتين..عبدالعزيز مالهوش نفس يتكلم ..وهو عادة بعد ما يصحى من النوم ما بيحبش يتكلم .. ..الا بعد ما يفطر ويشرب قهوته ..وسارة عايزة تتكلم بس مش عارفة تقوله ازاي.....بعد حول نص ساعه ...والتلفزيون طبعا شغال ..يعنى في اصوات مش هدوء تام ....
عبدالعزيز: يالا ياسارة مش عايزة تخرجي النهاردة ......
سارة فرحت ان عبدالعزيز قطع الصمت اللي كان حيموتها ..
سارا: براحتك ...
عبدالعزيز : اوكي قومي البسي حاجة تقيلة شوية لان النهاردة برد ... واحنا يمكن نتأخر مش حنيجي الا بليل ...
سارا: حاضر ..
وعلى طول قامت تلبس طقم حلو جدا وفخم ثقيل ..
سارا بابتسامه : انا جاهزه...
شافها عبدالعزيز ... ومن غير ما تتغير تعابير وشه ...
عبدالعزيز: طيب يلا ...
وطلعوا من الفندق .... واتمشوا شوية ..وبعدين ركبوا باخرة في نهر التايمز .....كانت عباره عن باخرة ومطعم ...وتغدوا فيها ..... وقعدوا على سطح الباخرة...كان الجو يجنن.. سارا كانت مبسوطه جدا بالفسحة دي .... مع انها مستغربه شوية من عبدالعزيز..الي كان جامد قوي ..ولا بيتكلم .....يعنى اذا كلمها قال لها كلمه او كلمتين.... عايزة ايه .. مبسوطه ولا لاء.... بس دة اللي قدر عليه طول اليوم ..... يالا عادي ...نصيبي اكتشف الانسان دة واعرف طباعه ..لسة متزوجين لازم اصبر.... وهو بقى جوزي دلوقتي ولازم اتقبله بكل عيوبة واتأقلم معاه ....... يمكن الانسان دة هادي بطبعه .. بس ميرنا اخته قالتلي ان هو مش هادي .......وخصوصا عبدالله اخويا اقرب واحد له ..وعمره ما قال انه هادي.....بالعكس كان بيقول المكان اللي ما يكونش فيه عبد العزيز ما تكونش حلوة وليها طعم..... خلاص مش حخرب اليوم ... خلينى اتبسط احسن وكفاية نكد بقى ..هو بصراحه مش مقصر وحاول يبسطنى......
طول الوقت وسارة بتفكر في الافكار دي ..كانت سرحانه وهي بتتفرج على البحر وهي مبسوطة على حافه الباخرة ..... وهي مش حاسه بالشاب اللي قاعد في الجهة التانية وبيرقبها وحياكولها بعنيه ...... قاعد يتامل البرائة والجمال دى كله ..... عبدالعزيز كان نازل الكافتيريا عشان يجيب عصير ... وهو جاي لسارة ..لفت نظره الشاب اللي قاعد يتاملها.... ما قدرش يتحمل... حس انه عايز يروح ويضربه ...ازاي يبص لمراته بالنظرات دي ... بجد راجل ماعندهوش دم ... ومراتي محجبة ومش لابسة اي حاجة تلفت النظر .. يعني سايب البنات كلهم ويبص لسارة ... والنار في قلبه مشعللة ...وبسرعه راح لسارة..وشدها من دراعها ..وجرها معاه..وسارة مستغربة من تصرفه ..مش عارفة ماله عبد العزيز..وليه بيجرها بطريقة دي....
سارا: أي .....مالك ... وليه بتمسكني بالطريقة دي ..
عبدالعزيز وعنيه حمرة من العصبية : تعالى حندخل جوة ...
سارا: طيب ليه الجو حلو.. وسيب ايدي ... ليه مسكني بالطريقة دي ... ايدي وجعتني قوووي .
استوعب عبدالعزيز انه ضاغط جامد على دراعها ... خفف شده اديه شوية ...هي مالهاش ذنب ..ولا حاسه اصلا بالراجل اللي كان بيبصلها..... المفروض يعقل ... ولا وما يغرش من الموضوع دة .... بس هو ما بيحبهاش علشان يغير عليها بالطريقة دي.... لالا الغيرة دي في كل راجل على مراته سواء كان بيحبها ولا لاء...
عبدالعزيز: انتى ما بتتكسفيش من نفسك ...كان في راجل برة عمال يبصلك وانت مش حاسة يا هانم ...وبتتفرجي على البحر ...
سارا: انت اللي سيبتني ورحت ... وانا اصلا ما كنتش واخدة بالي منه انا كنت باصة للبحر وبتأمل جماله ..
عبدالعزيز: المفروض تيجي وراية ... ومش عايزك تبعدني عني المرة الجاية فاهماني
سارا اتغاظت منه قوي ( وهي بتتكلم في سرها ) ..هو ليه بيتصرف كدا .... انا ماعملتش حاجة... كل دة عشان قاعدة برة لوحدي ..... بس هو اللي سابني برة ... اووووف .... لو كان عايزني اجي معاه كان قالي ...... ليه ينكد علية انا كنت مبسوطة ياساتر ......
عبدالعزيز: مالك هو كلامي مش عجبك ولا ايه ؟؟
سارا : ليه هو انا قلت حاجة ولا اتكلمت ...
عبدالعزيز: مش لازم تقولي ..شوفي بوزك شبرين ازاي..
سارا: انت عايز مني ايه .... انا ايه اللي عملته علشان تترفز عليا بالطريقة دي
وقعدت على الكرسي وقعد جمبها ....
عبدالعزيز: انا مش عايز حاجة بس المفروض لما تشوفي الرجالة كدة برة كنت جيتي ورايا من غير ما قول ...
سارا: انا ماحسيتش بحد انا كنت سرحانة في البحر ... وكمان حيشوفوا فيا ايه وانا محجبة كدة ويسيبوا الناس اللي مش لابسة حاجة ويبصولي ....
وعبدالعزيز في سره (( هي مش عارفة ان في شاب كان بيبصلها وما شلش عينه من عليها ... بس هو ما رضيش يقولها كدة )))
عبدالعزيز : ولو بردة ماتنسيش ان احنا في لندن والعرب كتير هنا وهما ما بيصدقوا يشوفوا وحدة عربية ...
سارا: طبعا ما انت لازم تقول كدة ما انت عندك خبرة في الحاجات دي مش كدة ...
عبدالعزيز: بقولك ايه لمي نفسك واعرفي انتي بتقولي ايه قبل ماتتكلمي فاهمة ؟؟؟
سارا وهي مصدومة من اللي قاله وبتقول في سرها ... ياسلام هو انا قلت ايه لازم يجرحني بكلامه ويكسفني ..
سارا:طيب امتى حنروح علشان انا تعبانة ..
وبالفعل كانت تعبانة بطنها وظهرها بدأوا يوجعوها ..
عبدالعزيز ماتخافيش حنوصل دلوقتي ... وانا كمان اتسدت نفسي من الفسحة دي ..
بعد ما وصلت الباخره .... ونزلوا الركاب...كان بطن سارة لسة بيوجهعا... مش عايزة تبين لعبد العزيز .... بعد ما نزلوا من الباخرة راحوا يتمشوا شوية .....وعرفت ان عبدالعزيز مش عايز يرجع الفندق دلوقتي ... بس الم بطنها بيزيد اكتر واكتر .... ياربي ايه المصيبة دي.....وقفوا في كافي ...وقعدوا فيه....
عبدالعزيز: عايزة تشربي ايه ..
سارا: عايزة حاجة سخنة .. اشرب شاي
اول ما قام عبدالعزيز...سارا حطت اديها على بطنها وضغطت عليها ..... عبدالعزيز لف عشان يسالها لو كانت عايزة حاجة مع الشاي ....شافها تعبانة وضاغطة على بطنها وحاطة راسها على التربيزة ..
عبدالعزيز: ساااااارة.......
اول ما سمعت اسمها على طول قعدت عدل ولا كأن فيها حاجة.... ابتسمت
سارا:ايوة
استغرب منها واضح ان فيها حاجة ... بس عرف انها مش عايزة تقوله
عبدالعزيز: لا بس كنت عايز اسألك لو كنتي عايزة حاجة مع الشاي
سارا: لاء الغدا لسة بدري عليه ... شكرا
عبدالعزيز: طيب...
وراح جاب لها شاي ...وجاب له قهوه تركيه..بعد ما خلصوا قاموا .... وهو حاس ان سارة فيها حاجة ...بس ما حبتش تقوله عليها ..لو كانت عايزاني اعرف كانت اتكلمت او بينت ليا اي حاجة ....... ما اهتمش ..يمكن مغص او حاجة خفيفة .... راحوا يتمشون في اجور رود (شارع العرب) ..وهي نفسها تروح الفندق عايزة ترتاح ...بس خايفة تقوله ويحس ..... كانت تعبانة جدا ومش قادرة تصبر ... اول وثاني يوم هما الايام اللي بطنها بتوجعها فيها مروا على الاسواق ..واشترت من هنا وهناك هدايا تذكارية بسيطه ...
عبدالعزيز: سارا شكلك تعبانه تحبي نرجع الفندق...؟؟
سارا وبكل غباء العالم : لا بالعكس خلنا نتمشى...
عبدالعزيز رفع حاجب : طيب...ايه رايك ندخل المول دة ...
سارا: طيب..
وهم بيتسوقوا عبد العزيز كان ملاحظ سارة انها بتحط اديها على بطنها ...وباين عليها التعب .. وسارة اول ما تحس ان عبد العزيز يشوفها تعمل نفسها طبيعيه.... عبد العزيز في سره ليه مش عايزاني اعرف ....بعد ما غربت الشمس ...خدوا تاكسى ورجعوا للفندق...وطول الطريق سارا لاصقه عند الباب ..ومنزله راسها ....تاكد عبدالعزيز ان الالم الي تحسه مش بسيط ...
عبدالعزيز: مش عايزة تتعشي ..ايه رايك نتعشى في الفندق
سارا والالم حيموتها : لا شبعانه ..طول اليوم ناكل ..
عبدالعزيز: اه والله عندك حق
بعد فتره.....
عبدالعزيز: سارا
سارا: نعم
عبدالعزيز: ممكن اعرف ايه اللي بيوجعك
رفعت سارا راسها جامد ... ..ولمحت في عنيه خوف ...لا مستحيل يكون خايف علي....
سارا: مش عارفة الم فظيع في بطني ...
عبدالعزيز:تحبي نروح المستشفى...؟؟؟
سارا: لا مش مستهلة اكيد من كتر الاكل ...
عبدالعزيز: لو ماخفش الالم حنروح المستشفى....ليه ما قلتليش من بدري علشان نرجع الفندق ومانلفش كتير ...شكلك تعبانة قوووي
سارا: لالاء الوجع مش جامد ..انا اللي مرضيتش نرجع ماتخافش انا كويسة ... ووصلوا الفندق.... بعد ما دخلوا جناحهم .....
عبدالعزيز : انتى متاكده انك كويسة ...لو مش قادرة تتعشي في المطعم انا ممكن اطلبة في الجناح ..
سارا: لو كنت انت جعان اطلب ليك انا مش قادرة اكل ...
وراحت لاوضتها ..... وخدت شاور وغيرت هدومها ... عبدالعزيز:سارة ايه رايك نطلب فيلم
سارا: براحتك
عبدالعزيز: طيب مش عايزة نطلب اكل كمان
سارا: لا والله مش عايزة بجد مش جعانة
عبدالعزيز جيه وقعد على الكنبة..... بعد ما خد المجله الي على التلفزيون...
عبدالعزيز: براحتك ..حتى انا مش جعان....يالا نختار الفيلم اللي احنا عايزين نتفرج عليه ...اممم ..ايه رايك في فيلم ColdMountain...
سارا : طيب ايه نوع الفيلم...؟؟
عبدالعزيز: دراما ورمانسي....
سارا: بطولة مين؟؟
قام وقعد جنب سارا عشان يشوفوا الفلام مع بعض ...وحط المجله بينهم ....
عبدالعزيز: نيكول كادمن ...
سارا: لالا ما بحبش الممثلة دي
كانت مرتبكه لان عبدالعزيز عمال يلزق فيها ويقرب منها قوووي .....وارتاحت لانها لقيت عذر عشان ما يطلبش الفيلم دة ....مش عايزة تشوف معاه فيلم رومانسي ...علشان ما بتحبش تشوف المناظر الغير لائقة في الفيلم ...
عبدالعزيز: طيب The Lord Of The Ring (the Return Of The King) ..على فكرة حلو
سارا: انا ماشوفتش الاجزاء الاولى منها .... بس اذا كان حلو ما عنديش مانع
عبدالعزيز: لالالاء مش حلو تشوفيه اذا كنتي اصلا ما شوفتيش الجزء الاول والثاني منه
سارا : طيب ايه رايك نتفرج على الفيلم دى
وشاورت على بوستر فيلم Hidalgo.....
عبدالعزيز: انا شوفت الفيلم دة
سارا : طيب The Last Samurai ؟؟؟
عبدالعزيز: اممم.. اصحابي بيقولوا عليه كويس بس انا ما بحبش توم كروز ..
سارا: طيب Try Seventeen؟؟
عبدالعزيز: دى كوميدي
سارا: ايوة هو دى
عبدالعزيز: لا انا مليش نفس اتفرج على الكوميدي...خلاص Last Samurai.....ايه رايك؟؟
سارا: خلاص نتفرج عليه حتى تامر اخويا بيقول عليه حلو
قام عبدالعزيز وفتح التلفزيون ...واختار الفيلم اللي حيتفرجوا عليه ... سارا قامت وطفت النور ونورت الابجورات ...
عبدالعزيز: ليه ؟؟
سارا وهي مبتسمه : عشان نعيش جو السنيما...
عبدالعزيز: ههههههه ..مش ناقص الا الفشار والبيبسي .
سارا: البيبسى موجود ..تحب اجبلك من الثلاجه ؟؟
عبدالعزيز: ياريت...
راحت سارا وجابت له بيبسى ..وجابت لها بيبسى دايت... لما شافها عبدالعزيز رفع حاجب ...
عبدالعزيز: بتعملي رجيم
سارا بهزار : اه شوف طلعلي كرش صغيرازاي
راح بصلها من فوق لتحت
وقال بابتسامه ملتويه خلت وش سارا يحمر قوووي.: بالعكس جسمك عاجبنى..
سارا لما جابت البيبسي ... ما رجعتش مكانها .. قعدت على كنبة تانية ...مع ان الكنبة مش قدام التلفزيون بس عشان ما تقعدش جمب عبدالعزيز وهو معلقش على قعدتها على الكنبة التانية وقعدوا يتفرجوا على الفيلم اللي كان مشوق وحلو ....خصوصا لعشاق رياضه الساموراي اليابانيه....
سارة وهي بتكلم في سرها ياترى ايه اللي حيحصل بعد ما يخلص الفيلم ؟؟؟ وياترى عبد العزيز حيعرف ليه بطنها وجعها ؟؟